نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از وضعیت نامساعد سعید متین پوراز سوی کمیته حمایت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک

15-می-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: کمیته حمایت از روزنامه نگاران مستقر درنیویورک طی گزارشی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به وضعیت روزنامه نگاراندر ایران پرداخته است. این گزارش تحت عنوان» با نزدیک شدن انتخابات در ایران روزنامهنگاران در زنجیر بسر می برند منتشر شده است.

 

به گزارش سایت سعید متین‌پور، کمیته حمایت از روزنامه نگاران مستقر درنیویورک طی گزارشی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به وضعیت روزنامه نگاراندر ایران پرداخته است. این گزارش تحت عنوان» با نزدیک شدن انتخابات در ایران روزنامهنگاران در زنجیر بسر می برند منتشر شده است.

 

در این گزارش ایران پس از ترکیه با ۴۸ روزنامهنگار زندانی، از لحاظ تعداد روزنامه نگاران زندانی حداقل ۴۰ روزنامه نگار زندانی مقامدوم را به خود اختصاص داده است.

 

این گزارش می افزاید «بدلیل تاثیر منفیو ویرانگر حبس برای روزنامه نگاران، روش های سرکوب گرایانه دولت ایران باعث ایجاد رعبو وحشت در بین فعالین مطبوعاتی شده و جریان و گردش آزاد اطلاعات را خفه کرده و به مخاطرهانداخته است.

 

این گزارش همچنین به وضعیت سعید متین پورروزنامه نگار آذربایجانی زندانی محبوس در زندان اوین پرداخته است که توسط حکومت ایرانبه ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است. این گزارش در مورد سعید متین پور می افزاید:

 

سعید متین پور روزنامه نگار که در وبلاگشخصی خود و روزنامه های یارپاق و موج بیداری در استان آذربایجان غربی مطلب می نوشت.برای اولین بار در ماه می ۲۰۰۷ بازداشت شد. او بعد به قید وثیقه (۵۰۰ میلیون تومانی)بطور موقت آزاد گردید. سپس دوباره در ماه جولای ۲۰۰۹ بازداشت شد زمانی که دولت ایرانبه سرکوب گسترده فعالین مطبوعاتی و روزنامه نگاران اقدام کرد.

 

بر طبق گزارش منابع خبری محلی دادگاه انقلابتهران سعید متین پور را به اتهام « ارتباطبا بیگانگان» و « تبلیغ علیه نظام» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ عطیه طاهری همسرسعید متین پور طی مصاحبه ای با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت سعید متین پورماه ها در حبس انفرادی نگه داشته شده است و ماهها در بازداشت گاه انفرادی تحت شکنجهو بازجویی بوده است. سایت های اینترنتی وابسته به اصلاح طلبان از وجود بیماری قلبیپیشرفته و ناراحتی تنفسی متین پور در زندان خبر دادند.

 

خبرگزاری هرانا در تاریخ ۱ آوریل سال۲۰۱۳ گزارش داد که متین پور همچنین از درد شدید ستون فقرات و سر درد مزمن رنج می برد.مقامات حکومت ایران درخواست مکرر این روزنامه نگار را برای معالجه در بیمارستان هایتخصصی در بیرون از زندان را رد کرده اند.

برچسب ها:

زندانیان