نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش‌گران بدون مرز خامنه‌ای را در لیست درندگان آزادی نام‌گذاری کرد

7-جولای-2021

گروه خبری: آزادی بیان -

نفس در قفس،۱۶تیر ۱۴۰۰: گزارشگران بدون مرز در گزارش سال۲۰۲۱ خود نوشت،  علی خامنه‌ای در زمره درندگان آزادی رسانه‌ها در جهان می‌باشد. بسیاری از نام‌ها، چهره‌های تکراری هستند که پیشتر هم در این فهرست قرار داشتند. اما ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به عنوان یک رهبر اروپایی برای نخستین بار در این مجموعه قرار دارد.

به گزارش « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر ایران، گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه ۱۴تیر اعلام کرد، خبرنگاری و خبررسانی را بهترین واکسن علیه انتشار اطلاعات غلط می‌داند.
در گزارش سرانه که وضعیت روزنامه‌نگاران را در ۱۸۰کشور مورد مطالعه قرار داده است، ۷۳ کشور به‌طور کامل یا به‌شدت جلوی فعالیت اطلاع‌رسانی بی‌طرف را می‌گیرند.
بر اساس این گزارش،  جمهوری اسلامی به‌لحاظ سرکوب آزادی‌های رسانه‌یی و خبرنگاران در رتبه ۱۷۴ قرار دارد.

این گزارش با اشاره به اعدام روح‌الله زم به‌عنوان آخرین نمونه اعدام روزنامه‌نگاران اضافه می‌کند که بر اساس بانک اطلاعاتی گزارشگران بدون مرز،  جمهوری اسلامی از لحاظ اعدام خبرنگاران در ۵۰سال گذشته کماکان در رده نخست قرار دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز از سال ۲۰۰۱ دست به انتشار چنین فهرستی می‌زند و رهبرانی را که در خفه کردن صدای روزنامه‌نگاران نقش‌آفرین بوده‌اند، معرفی می‌کند.

زندانیان