نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش نقض حقوق بشر در تیر ۱۴۰۰

24-جولای-2021

گروه خبری: آزادی بیان - اعدام - زندانیان -

.اعدام دست‌کم ۳۴ زندانی در زندانهای مختلف
.بازداشت بیش از ۹۰ فعال مدنی، عقیدتی، سیاسی در شهرهای مختلف
.صدور و تایید دست‌کم ۱۲۷ سال و ۱۱ ماه و ۱۸
روز حبس برای فعالین مدنی، اقلیت‌های دینی، فعالین کارگری و حقوق‌بشر

نفس در قفس،۲ مرداد ۱۴۰۰: بعد از انتخابات ریاست جمهوری و انتصاب ابراهیم رئیسی (یکی از اعضای کمیته مرگ در تابستان ۶۷) آمار زندانیان اعدام شده و بازداشت های روزانه بالاتر رفته است.
علاوه‌بر این در کل کشور در سایه بی‌تدبیری مسئولین و مقامات بحران کرونا وارد پنجمین موج خود شده است. در دو هفته اخیر تیرماه، زنان سیاسی زندان اوین به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. عالیه مطلب زاده، سپیده کاشانی، زینب همرنگ، آرزو قاسمی، زهرا جمالی و مژگان کاووسی در پی مبتلا به ویروس کرونا به مرخصی استعلاجی اعزام شدند. خبرهای رسیده از بند زنان حاکی از آن است که تعدادی از زندانبانان به کرونا مبتلا شده اند. همچنین مریم کلار دختر ناهید تقوی زندانی دو تابعیتی ۶۱ ساله از ابتلای مادرش به ویروس کرونا خبر داده و از وضعیت سلامتی مادرش ابراز نگرانی کرده است. هم اکنون ناهید تقوی در قرنطینه زندان نگهداری می شود.

روند نقض حقوق بشر در ایران نشان دهنده پسرفت در معقولات حقوق شهروندی و رسیدگی به شهروندان بود.
به گزارش مرکز آمار « نفس در قفس »، لیگ حقوق بشرزندانیان ایران، رونداعدام‌ها در تیرماه رو به افزایش بوده است.

در ماه جاری دست کم ۳۴ زندانی در زندانهای مختلف کشور از طریق طناب دار با مجازات مرگ روبه رو شده اند. در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ دست کم ۷۷ زندانی اعدام شدند.
در ماه تیر تعداد اعدام‌ها به نسبت ماهای گذشته جهش بالایی داشت. در سال جاری این بالاترین آمار اعدام است که توسط مقامات جمهوری اسلامی اجرا شده است.

حکومت ایران در آستان انتخابات ریاست‌جمهوری، از تعداد آمار اعدام کاسته اما بعد از آن شدت بیشتری بخشیده است.

در میان اعدام شدگان یک زندانی ۷۰ ساله به اتهام قتل و یک زندانی که موقع ارتکاب اتهام انتسابی کودک بود، وجود دارد.
یک زندانی ۷۰ ساله به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده بود در زندان مشهد اعدام شد.

همچنین یک کودک- متهم که به هنگام ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۶ سال سن داشت در زندان ارومیه به دار کشیده شد.

ایران تنها کشوری است علیرغم عضویت در میثاق بین المللی حقوق کودکان، از حکم اعدام برای متهمین کودک استفاده و اجرا می‌کند.

از ۳۴ زندانی اعدام شده در ماه تیر، ۱۹ زندانی به اتهام قتل، ۱۳ زندان به اتهام مواد مخدر و ۲ زندانی به اتهام تجاوز به عنف با طناب دار روبه‌رو شدند. اعدام‌های متهمین مواد مخدر در حالی صورت می‌گیرد که ۳ سال از تصویب و اجرای قانون جدید جرائم مواد مخدر در سال ۱۳۹۶ می‌گذرد

اعدامها در شهرهای زنجان، رشت، اصفهان، ارومیه، مشهد، کرج، جیرفت، شیراز، زاهدان، سلماس، قم،  مهاباد و مراغه انجام گرفته است.
شهراصفهان  با ۲۳ درصد بالاترین آمار اعدام را دارد که تعداد ۸ زندانی متهم به مواد مخدر را در آن اعدام کردند.

در این ماه حکم اعدام یک زندانی اعدام شده بعد از گذشت ده ماه از اعدامش درزندان ارومیه نقض شد.

خضر قویدل در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال گذشته در حالی اعدام شد که پرونده وی در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی بوده است.
همچنین در این ماه دست‌کم ۹ حکم اعدام صادریا تایید شده است. حکم اعدام دو زندانی سیاسی به نام‌های یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع دو شهروند متهم به « سب النبی» که پیشتر در پرونده کانال.تلگرامی « نقد خرافه و مذهب» با ۹ نفر دیگر دستگیر شده بودند، در دیوان عالی تایید شد.  روز دوم اردیبهشت حکم اعدام این دو زندانی در زندان اراک به آنها ابلاغ شد که این حکم در اواخر تیرماه به تایید دیوان عالی کشور رسید.

بنا به مرکز آمار « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر ایران دست کم ۹۰ نفر از فعالین مدنی ، اقلیت‌های مذهبی ازجمله بهاییان و فعالین حقوق بشر و سایر اقشار بازداشت شده‌اند.
بنا به گزارش‌های رسیده بیش از ۳۰۰ نفر در هفته آخر تیر در جریان اعتراضات مردم خوزستان علیه بحران بی‌آبی بازداشت شده‌اند

همچنین تعداد زیادی از شهروندان در استان خوزستان به دلیل استفاده نیروهای امنیتی از مهمات جنگی، زخمی و کشته شدند. عفو بین الملل در تازه ترین گزارشش ضمن تایید استفاده نیروهای امنیتی از مهمات جنگی علیه مردم،  تنها اسامی ۸ تن از کشته شدگان را اعلام کرده که بنا به منابع محلی آمار نفراتی که در این درگیری‌ها کشته شدند بسیار بیشتر است.

نگرانی ها در مورد وضعیت بازداشت شدگان و شرایط نگهداری آنها بیشتر شده است. با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در شکنجه زندانیان، به طور مثال معترضان بازداشت شده در آبان ۹۸، لزوم دخالت سازمان‌های بین‌الملی و شورای بین المللی حقوق بشر سازمان ملل برای شفاف سازی در مورد بازداشت شد‌گان، کشته و زخمی شدگان اعتراضات اخیر قیام خوزستان را بیش از پیش لازم و ضروری می کند.

برچسب ها:

زندانیان