نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در خوزستان را محکوم کرد؛ احزار هویت ۸ تن از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر

23-جولای-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس ، ۱ مرداد ۱۴۰۰: روز جاری عفو بین الملل با صدور بیانیه ای با بررسی جزییات برخوردهای قهر آمیز نیروهای سرکوب‌گر علیه مردم غیر مسلح استان خوزستان، استفاده از گلوله های جنگی و ساچمه ای به سمت مردم را محکوم کرد.در این بیانیه اسامی ۸ تن از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر آورده شده است.

بنا به گزارش « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقمق بشر زندانیان ایران، عفو بین الملل امروز اعلام کرد ، نیروهای امنیتی ایران برای سرکوب اعتراضات عمدتاً مسالمت آمیز که در سراسر استان جنوبی خوزستان برگزار می شود ، نیروهای غیرقانونی از جمله شلیک گلوله های جنگی و ساچمه‌ای را به کار گرفته اند

عفو بین الملل با اشاره به تصاویر ویدئو های ثبت شده در شب اعتراضات می‌نویسد:« تصاویر ویدئویی هفته گذشته ، همراه با گزارش های رسیده، نشان می دهد که نیروهای امنیتی از سلاح های خودکار مرگبار ، تفنگ های ساچمه ای و گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده اند.»
همچنین در این بیانیه آمده است که ۸ تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و اسلحه‌های ساجمه زن موجب زخمی شدن ده‌ها نفر از جمله کودکان شده است. ساچمه‌های استفاده شده‌ موسوم به «بـِردشات» موجب جراحات جدی شده و طبق قوانین بین‌الملل، نباید تحت هیچ حالت در بستر اعتراضات استفاده شوند.

بر اساس آماری که به دست عفو بین الملل رسیده است حکایت از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان دارد. در این بیانیه آمده است:

«از زمان اعتراض به کمبود شدید آب در خوزستان در ۱۵ ژوئیه ، نیروهای امنیتی دست کم هشت معترض و حاضران را از جمله یک پسر نوجوان در هفت شهر مختلف کشته اند. بر اساس اظهارات رسمی ، یک مقام پلیس نیز در ماهشهر به ضرب گلوله کشته شد. تعداد زیادی از افراد ، از جمله کودکان ، از جمله توسط ساچمه زخمی شده اند و  حال چندین نفر به دلیل زخمی شدن در اثر اصابت گلوله در بیمارستان وخیم است. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ده ها معترض و فعال را از جمله بسیاری از اقلیت عرب اهوازی در دستگیری های گسترده بازداشت کرده‌اند. »
دیانا التاوی ، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا گفت:

“استفاده از مهمات علیه معترضان غیرمسلح و تهدیدی قریب الوقوع برای زندگی ، نقض وحشتناک تعهد مقامات برای محافظت از زندگی انسان نیست. معترضین در ایران که برای ابراز نارضایتی های قانونی و اقتصادی و سیاسی به خیابان ها می آیند با انبوهی از تیراندازی ، گاز اشک آور و دستگیری روبرو می شوند. ” وی گفت: “مقامات ایران سابقه هولناک استفاده از نیروی کشنده غیرقانونی را دارند. وقایع رخ داده در خوزستان بازتابهای مهیبی در ماه نوامبر ۲۰۱۹ دارد ، زمانی که نیروهای امنیتی صدها معترض و اطرافیان را به طور غیرقانونی کشتند اما هیچگاه پاسخگو نبودند. پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جلوگیری از خونریزی بیشتر ضروری است. ”
عفو بین الملل از مقامات ایرانی می خواهد که فوراً استفاده از سلاح های خودکار و تفنگ های ساچمه ای را، متوقف کنند ، که این موارد غیرمجاز است ، باعث صدمات وخیم و دردناک می شود و استفاده از آنها در تمام شرایط پلیس کاملاً نامناسب است. آنها همچنین باید همه کسانی را که فقط به خاطر استفاده صلح آمیز از حق آزادی بیان و اجتماعات بازداشت شده اند آزاد کنند و از همه زندانیان در برابر شکنجه و بدرفتاری محافظت کنند. مقامات همچنین باید اطمینان حاصل کنند که آسیب دیدگان می توانند با خیال راحت در بیمارستان به مراقبت های پزشکی دسترسی پیدا کنند بدون اینکه با دستگیری خودسرانه روبرو شوند. مقامات ایران همچنین برای جلوگیری از حقوق بشر باید به اخلال در اینترنت و تعطیلی مداوم اینترنت در سراسر استان پایان دهند.
طبق تجزیه و تحلیل کارشناس سلاح های عفو بین الملل ، صدای شلیک سلاح های خودکار در چندین فیلم مربوط به اعتراضات در استان خوزستان که از ۱۵ ژوئیه در شبکه های اجتماعی منتشر شده است ، از جمله از شهرهای ایذه ، اهواز ، کوت عبدالله ، شنیده می شود. ، سوسنگرد و شوشتر.

براساس اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه ، از زمان آغاز اعتراضات ، نیروهای امنیتی دست کم هشت معترض و اطرافیان از جمله یک پسر نوجوان را کشته اند.

آنها شامل مصطفی عساکره (نعیموی) در شادگان ، قاسم ناصری (خوزیری) در کوت عبدالله ، عیسی بالدی و میثم آراش در طالقانی ، حمزه (فرزاد) فریسات در اهواز ، مهدی چانانی در شوش ، حمید مجادم (جوکری) در چمران ، و یک پسر نوجوان ، هادی بهمنی ، در ایذه. این مرگ ها در اثر حوادث ۱۶ ، ۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ژوئیه(از روز ۲۵ تا ۳۰ تیر۱۴۰۰) به وجود آمد.

مدافعان حقوق بشر در صحنه گزارش داده اند که در شهرهای مختلف استان ، بسیاری از معترضان زخمی به دلیل ترس از دستگیری به دنبال معالجه در بیمارستان نیستند. یک مدافع حقوق بشر به عفو بین الملل گفت که در ۲۵تیر ۱۴۰۰ ، مأموران امنیتی و اطلاعاتی چندین معترض زخمی را از بیمارستانی در سوسنگرد دستگیر کردند.

عفو بین الملل نسبت به مصونیت عاملان اعتراض کرده و نوشته است: «ما بارها و بارها خواهان پایان دادن به مصونیت از مجازات سیستماتیک هستیم که همچنان به چرخه خونریزی ادامه می دهد ، همانطور که در سرکوب وحشیانه اعتراضات در خوزستان مشاهده شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید فوراً سازوکاری را برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل شواهد جدی ترین جرایم تحت قوانین بین المللی ایجاد کند تا روند کیفری عادلانه و مستقل را تسهیل کند»

در یک هفته اخیر « نفس در قفس »، گزارشهای مختلفی روزهای اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم اعتراضات منتشر کرده است.

زندانیان