نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گسترش اعتراضات به استان‌های دیگر در  هشتمین روز اعتراضات مردم استان خوزستان؛  بازداشت، کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان در سایه جو شدیدا امنیتی شهرها

23-جولای-2021

گروه خبری: اقلیت های قومی -

نفس در قفس،۱مرداد ۱۴۰۰، همزمان با به خاک سپاری پیکر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات شهر ایذه در استان خوزستان، با هویت هادی بهمنی، علیرغم جو امنیتی و سرکوب موجود، اعتراضات به بحران بی‌آبی در شهرهای مختلف استان خوزستان و همچنین استان‌های مجاور از جمله اصفهان، فارس، بوشهر و کردستان ادامه داشت.این اعتراضات از روز پنجشنبه ۲۴تیر ۱۴۰۰ شروع شده و دست کم در ۶ استان گسترش پیدا کرده است. اینترنت در اکثر شهرهای استان خوزستان مختل شده است و بنا به گزارش‌های دریافتی به مدت دو روز است که اینترنت مربوط به اپراتور‌های تلفن همراه قطع شده است و اینترنت خانگی هم بسیار کند شده است.

بنا به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، هشتمین روز اعتراضات به بحران بی‌آبی در شهرهای مختلف ادامه‌ داشت. شب پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ شهرهای ایذه، ملاشیه، ماهشهر و سوسنگرد در استان خوزستان، الیگودرز در استان خرم آباد، بندر گناوه در بوشهر و شاهین شهر در استان اصفهان و استان کردستان گسترش پیدا کرد.

به دلیل ورود نیرویهای امنتتی و استفاده  قوه قهریه علیه مردم این اعتراضات به خشونت کشیده شد. منابع محلی از کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان خبر می‌دهند. تا کنون خبر کشته شدن یک جوان ۲۰ ساله در الیگودرز توسط نیروهای امنیتی، توسط معاون فرمانداری استان خرم‌آباد بدون اعلام هویت تایید شد.این در حالی است  که منابع محلی از کشته شدن تعداد بیشتری از معترضان در شب گذشته در الیگودرز خبر می دهند. یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات به نام هادی بهمنی که گفته می‌شود نوجوانی ۱۷ ساله است، روز پنجشنبه به خاک سپرده شد. بر اساس گزارشات منتشر شده، او در تاریخ ۲۹ تیرماه در ایذه کشته شد.

درگیری‌ها در ماهشهر تا پاسی از شب ادامه داشت. بنا به تصاویر منتشر شده نیروهای امنیتی به سمت مردم بی سلاح به طور مستقیم شلیک کردند.

براساس خبرهای رسیده نیروهای امنیتی دست به بازداشتهای گسترده در شهرهای مختلف این استان زده‌اند. منابع محلی از بازداشت بیش‌ از ۳۵۰ نفر در شهرهای اهواز، خرمشهر، سوسنگرد، رامشیر و شاور خبر داده‌اند.هویت برخی از این بازداشت شدگان عبارت‌اند از: ۸ تن در اهواز با اسامی علی کعب الحائی، محمد صخراوی، باسم حیدری، حسن سعیدی، عباس سواری، عامر زهیری، حمود چنانی، حمود شموسی، ۵ تن در شوش با هویت خالد مزرعه، على مزرعه، قاسم مزرعه، فیصل مزرعه، عیسی مزرعه و ۵ شهروند در خرمشهر به نام های منصور سلیمانى فرزند یابر، دارم سلیمانى فرزند حاصود، عبدالرضا سلیمانى فرزند یابر، یارالله سلیمانى و فرزندش على سلیمانى توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند. از محل و شرایط نگهداری بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

مقامات رسمی آماری در خصوص بازداشت شدگان ۸ روز اخیر ارائه نداده اند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار متن کوتاهی بازداشت ها در استان خوزستان را تائید کرد. علی شمعخانی همچنین مدعی شد که “دستور” رسیدگی به موضوع آزادی بازداشت شدگانی که “عمل مجرمانه ای نداشته اند” صادر شده است.
همچنین روز  گذشته فرماندار شهرستان بهبهان نیز بدون اشاره به جزییات، بازداشت تعدادی را در قالب « هنجارشکن» تایید کرد.

از سوی دیگر دادستان اهواز چهارشنبه شب طی بیانیه ای تهدید آمیز مردم معترض خوزستان را «اغتشاشگر» نامید و آنها را به برخورد «با شدت هرچه تمام‌تر» تهدید کرد.

اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی واکنش‌های بسیاری از اقشار مختلف از بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران، نویسندگان و… را برانگیخته است.

در تازه‌ترین موضع گیری‌ها، خانه تئاتر با انتشار بیانیه‌ای از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کرده و نوشت: «هنرمندانِ تئاتر یادآور می‌شوند کارونِ پرآب را در زمانی نه چندان دور؛ و اکنون نوای دمام‌ها را که خامُشی گزیده‌اند، چرا که خوزستان تشنه است، هنرمندانِ تئاتر در کنارِ مردمِ بزرگِ خوزستان بوده و خواهند بود تا زندگی را پاس بدارند.»
همچنین خانه موسیقی ایران نیز طی یک بیانیه‌ای اعتراضات را حق مردم دانسته و نوشت : « همان مردمانی که در این چهل سال بیش از همه در مقابل سختی‌ها و تلاطم‌های جنگ و بی‌آبی و خشکسالی ایستاده است و اینک که جانش به لب رسیده نیازمند تدبیر و کمک مسئولان و همه‌ی ما هموطنان است.»

در یک هفته اخیر « نفس در قفس »، گزارشهای مختلفی روزهای اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم ، ششم و هفتم اعتراضات منتشر کرده است.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران ضمن حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز مردم خوزستان، برخورد سرکوب‌گرانه همراه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی  به مردم را  محکوم می کند. علاوه بر این، از جوامع بین‌الملی درخواست دارد که برای روشن شدن تعداد و وضعیت بازداشت شدگان روزهای اخیر اعتراضات این استان،  و همچنین شفاف سازی در مورد تعداد و هویت کشته‌شدگان اقدام فوری کرده و حکومت ایران را به قطع روند سرکوب و آزاد سازی بازداشت‌شدگان مجبور کنند.

زندانیان