نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حمایت‌های صورت گرفته از اعتراضات مردم خوزستان؛ بیانیه ۳۳۰ هنرمند، تجمع هنرمندان سینما

21-جولای-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس ، ۳۰ تیر ۱۴۰۰: با تداوم اعتراضات مردم خوزستان علیه بحران بی‌آبی شماری از هنرمندان و ورزشکاران و فعالین مدنی نسبت به سرکوب صورت گرفته در شهرهای استان خوزستان واکنش نشان داده و محکوم کردند

به گزارش « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، تداوم اعتراضات مردم خوزستان علیرغم سرکوب گسترده در این شهرها واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.

۳۳۰ هنرمند با امضای بیانیه‌ای اعلام کردند« ما با هم‌میهنان خوزستانی، به جان آمده از ظلم و خشونت و تبعیض، همبسته‌ایم.»
محمد رسول اف، کارگردان سینما با انتشار این بیانیه در حساب شخصی خود از امضای ۳۳۰ هنرمند خبر دا. از جمله هنرمندانی که این بیانیه را امضا کردند میتوان به محمد رسول‌اف، عبدالرضا کاهانی، بهمن قبادی، محمد شیروانی، مهناز محمدی، مصطفی آل‌احمد، علی مصفا، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، حمید پورآذری، عزیزالله حمیدنژاد، حمید نعمت‌الله، نگار جواهریان و مهتاب کرامتی اشاره کرد. متن این بیانیه به شرح زیر می‌باشد: « ما با هم‌میهنان خوزستانی، به جان آمده از ظلم و خشونت و تبعیض، همبسته‌ایم. دزدسالارانی که با غارت‌گری به محیط زیست و منابع و فرهنگ ایرانیان تاخته‌اند، شایسته مسئولیت نیستند و تداوم این وضعیت، موجب نابودی ایران خواهد شد.»

حامد بهداد بازیگر سینمای ایران با انتشار پستی در اینستاگرام برخورد خشونت آمیز با مردم را محکوم کرده و نوشت: « مردم خوزستان آب معدنی لازم ندارند، آنها می‌توانند جمع شوند و کل آب معدنی کشور را خریداری کنند. مردم خوزستان نیازمند یا ناتوان نیستند. آنها جمع شدند تا از حقوق خودشان و تمام مردم ایران دفاع کنند. جمع شدند تا بفهمانند که خشک شدن جلگه خوزستان کل فلات ایران را نابود می کند»


روز جاری، شماری از هنرمندان سینما و تلویزیون، در حمایت از اعتراضات مردم استان خوزستان، در مقابل ساختمان خانه هنرمندان واقع در تهران، دست به تجمع زدند.

 

بازیکنان تیم فوتبال صنعت نفت آبادان پیش از شروع دیدار با مس رفسنجان، با در دست داشتن پلاکاردی اعتراض خودشان را نسبت به شرایط خوزستان و کم آبی در این استان نشان دادند.

 

احمدرضا عابدزاده ملی پوش سابق تیم ملی فوتبال ایران، با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از مردم خوزستان نوشت: “مردم خوزستان آب ندارند، به داد این مردم برسید”

لازم به یادآوری است که مردم خوزستان شش روز متوالی است که به بحران بی‌آبی در این استان اعتراض می کنند و مقامات جمهوری اسلامی با شلیک مستقیم گلوله اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم را به خشونت کشیدند.

گزارش‌های تهیه شده توسط « نفس در قفس » را اینجا میتوانید بخوانید:
گزارش روز اول
گزارش روز دوم
گزارش روز سوم
گزارش روز چهارم

گزارش روز پنجم
گزارش روز ششم

زندانیان