نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تداوم اعتراضات مردم استان خوزستان به بحران بی‌آبی برای هفتمین شب؛ گزارشی از اعتراضات در شهرهای مختلف

22-جولای-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس ، ۳۱ تیر ۱۴۰۰: هفتمین روز اعتراضات مردم استان خوزستان به بحران بی‌آبی از صبح روز چهارشنبه ۳۰  تیر۱۴۰۰، با راهپیمایی اهالی روستای صلیحاویه از توابع دارخوین آغاز شد و در شب با اعتراضات گسترده در شهرهای سوسنگرد، ایذه، دزفول، شادگان، رامشیر، شیبان اهواز، ماهشهر، خورموسی و مسجد سلیمان ادامه یافت. همچنین مردم در شهرهای یزدان‌شهر اصفهان و بندرگناوه بوشهر در حمایت از مردم خوزستان دست به تجمعات اعتراضی زدند. در جریان این اعتراضات اینترنت اپراتور‌های موبایل قطع و اینترنت وای فای (wi-fi) نیز با اختلال رو به رو شده است.

به گزارش « نفس در قفس » ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، اعتراضات مسالمت آمیز مردم در استان خوزستان در هفتمین شب (چهارشنبه ۳۰تیر ۱۴۰۰) علیرغم حضور نیروهای مسلح امنیتی در مراکز اعتراض، ادامه داشت. مردم در شهرهای سوسنگرد، ایذه، شادگان، رامشیر، ماهشهر، دارخوین، خورموسی و مسجد سلیمان به خیابان آمدند و دست به اعتراض زدند.

در ایذه که شب سه شنبه درگیری‌های گسترده بین مردم و نیروهای امنیتی ایجاد شده بود، بار دیگر مردم دست به تجمع زدند. اما تجمع مسالمت آمیز آنها بار دیگر توسط نیروهای امنیتی مسلح به خشونت کشیده شد. بنا به تصاویر منتشر شده نیروهای امنیتی به طور مستقیم به مردم شلیک کردند. در روز سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰، به دلیل شلیک مستقیم و خشونت بار نیروهای امنیتی تعداد زیادی از جوانان مجروح و تعدادی هم کشته‌شدند. مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن یکی از جوانان معترض را تایید کردند. در شبهای گذشته نیز کشته شدن دو تن از معترضان، قاسم خضیری، ۱۷ ساله  اهل کوت عبدالله و مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله اهل شادگان ، توسط مقامات جمهوری اسلامی تایید شد. اما گزارش‌ها از محل اعتراضات حاکی از آن است که تعداد کشته شدگان بیشتر است. اسامی هادی بهمنی،  محمد کروشات، فرزاد فریسات منتشر شده است.

اعتراضات در سوسنگرد نیز با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. نیروهای امنیتی مسلح، با ماشین آب‌پاش به مقابله با مردم معترض که به بحران بی‌آبی اعتراض دارند پرداختند.علاوه بر آن نیروهای ضدشورش از شلیک گاز اشک‌آور و گلوله به مردم و جوانان سوسنگرد برای پراکنده کردن مردم استفاده کردند.

مردم و جوانان شادگان در هفتمین شب اعتراضات، تجمع اعتراضی برگزار کردند. در مسجد سلیمان نیز، مردم دست به تظاهرات زدند، ورود نیروهای امنیتی این تجمع مسالمت‌آمیز را به خشونت کشید. مردم در مسجد سلمیان شعار می‌دادند «بختیاری با عرب اتحاد اتحاد».

شهر دزفول نیز که چند شب متوالی شاهد به خشونت کشیده شدن اعتراضات توسط نیروهای امنیتی است با قعطی مکرر اینترنت روبه رو شده است.

در تازه‌ترین گزارش نت بلاکز، موسسه ناظر بر اینترنت جهانی، اعلام کرد که در پی اعتراضات مردمی استان خوزستان، اختلالات گسترده در اینترنت در ایران، از روز پنج‌شنبه۲۴ تیر ۱۴۰۰، روز شروع اعتراضات مردم خوزستان، رخ داده و همچنان ادامه دارد.

این اعتراضات که از روز پنجشنبه ۲۴ تیر در اعتراض به بحران بی‌آبی شروع شده است با حمایت مردم از استان‌های دیگر همراه بود و دست‌کم در ۳۰شهر گسترش پیدا کرده است. شب گذشته ۳۰ تیر ۱۴۰۰ شماری از مردم در یزدان‌شهر اصفهان در حمایت از این اعتراضات دست به تجمع زدند.

در بندر گناوه واقع در استان بوشهر نیز مردم به این تجمعات پیوستند و حمایت خود را از اعتراضات مردم خوزستان اعلام کردند.

گزارشات از بازداشتهای گسترده در استان خوزستان خبر می‌دهد. مرکز حقوق بشر اهواز پیشتر به نقل از گزارش فعالان مدنی گزارش داده بود : «روز سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰، چهار شهروند عرب از اهالى “رامشیر” به نام‌های امید طوسی، جاسم طوسی، مهدی زغیبی و حسن عموری به همراه تعدادی دیگر از شهروندان عرب بازداشت شده‌اند.»

در روزهای گذشته حمایتهای گسترده ای از اعتراضات مردم خوزستان توسط فعالان مدنی، اجتماعی، هنرمندان، بازیگران، و ورزشکاران صورت گرفته است.

۳۳۰تن از هنرمندان در بیانیه‌ی کوتاهی با حمایت از اعتراضات مردم خوزستان نوشتند: « ما با هم‌میهنان خوزستانی، به جان آمده از ظلم و خشونت و تبعیض، همبسته‌ایم.»

در یک هفته اخیر « نفس در قفس »، گزارشهای مختلفی از روزهای اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم اعتراضات منتشر کرده است.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران ضمن حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز مردم خوزستان، برخورد سرکوب‌گرانه همراه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی  به مردم را  محکوم می کند. علاوه بر این، از جوامع بین‌الملی درخواست دارد که برای روشن شدن تعداد و وضعیت بازداشت شدگان روزهای اخیر اعتراضات این استان،  و همچنین شفاف سازی در مورد تعداد و هویت کشته‌شدگان اقدام فوری کرده و حکومت ایران را به قطع روند سرکوب و آزاد سازی بازداشت‌شدگان مجبور کنند.

زندانیان