نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش نقض حقوق بشر در ماه خرداد ۱۴۰۰

23-ژوئن-2021

گروه خبری: اعدام - زندانیان -

.اعدام حداقل ۱۲ زندانی شامل دو زند زندانی در خرداد ۱۴۰۰ [ ۴۳ زندانی در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ اعدام شدند]

.صدور و تایید حکم اعدام حداقل ۷ زندانی به اتهام قتل

.بازداشت دست‌کم ۲۰۴ شهروند از جمله مردم معترض به نتایج انتخابات در شهرهای یاسوج و جیرفت

.صدور و تایید دست کم ۱۸۶ سال حبس زندان برای فعالین مدنی و اقلیت‌های دینی و فعالین کارگری و حقوق‌بشر

.صدور دست‌کم ۲۹۶ ضربه شلاق، شامل ۷۴ ضربه برای فعال کارگری

نفس در قفس ، ۲ تیر ۱۴۰۰: مرکز آمار « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر طبق موارد جمع‌آوری شده نقض حقوق بشر گزارش زیر را طی ماه خرداد ۱۴۰۰ آماده کرده است.

در ماه خرداد همچون ماههای قبل نقض گسترده حقوق بشر بطور سیستماتیک ادامه داشته است. بازداشتهای فراقضایی و بدون دلیل، اعدام‌های زندانیان عادی به اتهام مواد مخدر و قتل و اعدام دست‌کم دو زن زندانی ، صدور احکام طولانی مدت برای شهروندان بهایی و همچنین فعالین سیاسی و حقوق بشر و فعالین کارگری … نمونه های از نقض حقوق‌بشر ادامه‌دار توسط مقامات قوه قضاییه ایران است.

در یک ماه گذشته حداقل ۱۲ زندانی به اتهام مواد مخدر و قتل از طریق طناب دار کشته‌شدند. در میان اعدام شدگان دو زن در زندانهای یزد و قزوین اعدام شدند. در تاریخ ۲ خرداد ماه یک زندانی زن که پیشتر به اتهام قتل بازداشت شده بود در زندان یزد اعدام شد. یک زن دیگر در زندان قزوین در تاریخ ۹ خرداد به اتهام حمل مواد مخدر به طناب دار سپرده شد.

از میان دوازده زندانی اعدام شده در ماه خرداد، دست کم ۱۲ زندانی به اتهام موادمخدر اعدام شدند. اعدام‌های متهمین مواد مخدر در حالی صورت می‌گیرد که ۳ سال از تصویب و اجرای قانون جدید جرائم مواد مخدر در سال ۱۳۹۶ می‌گذرد.

در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۴۳ زندانی از طریق طناب دار در زندانهای مختلف ایران توسط مقامات قوه قضاییه و اجرای احکام به قتل حکومتی رسیدند.

همچنین در این ماه حداقل ۷ حکم اعدام در دادگاههای مختلف صادر و یا تایید شده است. یکی از زندانیان متهم به قتل در درهشهر  توسط شعبه یک  دادگاه کیفری ایلام به سه بار اعدام محکوم شد و یک زندانی دیگر در زاهدان به اعدام در ملاءعام محکوم شد.

بنا به مرکز آمار « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر ایران دست کم ۲۰۴ نفر از فعالین مدنی ، اقلیت‌های مذهبی ازجمله بهاییان و فعالین حقوق بشر و سایر اقشار بازداشت شده‌اند. تعدادی از جمله خانواده شهدای آبان در پی تجمع در خانه یکی از شهدا، بازداشت شده بعد از ساعاتی آزاد شدند.

در طول روزهای اخیر قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از مردم در شهرهای مختلف به اتهام برهم زدن انتخابات و تبلیغ به عدم مشارکت بازداشت شدند. مردم جیرفت و باغملک و یاسوج نسبت به نتایج انتخابات شورای شهر اعتراض کردند که با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

همچنین در طول یکماه، قوه قضایه جمهوری اسلامی ۱۸۶ سال حبس برای  ۲۳ شهروند از جمله بهاییان و فعالین کارگری و مدنی صادر کرده است.

دادگاه تجدیدنظر تهران حکم ۳ سال زندان برای ۴ شهروند بهایی را تایید کرده است.

همچنین ۶ شهروند بهایی در دشتستان هرکدام به ۱۲ سال و ۶ ماه زندان محکوم شدند.

حکم ۱۱ سال حبس تعزیری پیمان فرهنگ فعال کارگی توسط شعبه ۱۸ دادگاه تجدید نظر گیلان تایید شد.

اسماعیل گرامی، فعال کارگری علاوه بر حبس به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، اتحادیه اروپا در  گزارش سالیانه نقض سالانه حقوق بشر  در جهان به نقض فزاینده حقوق بشر در ایران پرداخته و نوشته بود وضعیت حقوق‌بشر در ایران در سال۲۰۲۰ هم‌چنان نگران‌کننده بود. در این گزارش به اعدام‌ها مختلف، ازجمله اعدام کودکان اشاره و محکوم کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین در این گزارش با اشاره به قیام خونین آبان ۹۸ خواستار تحقیق در مورد استفاده از نیروی قهرآمیز توسط نیروهای امنیتی حکومت شده است: «در سال۲۰۲۰، اتحادیه اروپا هم‌چنین از ایران خواستار تحقیق در مورد استفاده نامتناسب از قهر توسط نیروی امنیتی رژیم ایران در طی و پس از اعتراضات سراسری در نوامبر ۲۰۱۹ شد.

 

 

زندانیان