نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۲ فعال فرهنگی آذربایجانی به ۳۱ ماه حبس محکوم شدند

26-جولای-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس:: ایلقار مؤذن زاده و محمد (اوختای) رشیدی فعالین فرهنگی آذربایجانی از سوی دادگاه انقلاب تبریز در مجموع به ۳۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

 

به گزارش اویان نیوز، قاضی باقرپور رئیس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز ایلقار مؤذن زاده را به اتهام اجتماع و تبانی به دو سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۹۱ روز حبس تعزیری و مجموعا به ۲۷ ماه حبس تعزیری و محمد (اوختای) رشیدی را به اتهام اجتماع و تبانی به ۹۱ روز حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک ماه حبس تعزیری و مجموعا به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم نموده است. آشیق عیسی قاراخانلی و امیر هادیان نیز از اتهامات وارده تبرئه شده اند.

 

دادگاه انقلاب تبریز به استناد ارتباط این فعالین با خالیده خالد (شهریار شناس و عضو آکادمی علوم ملی آذربایجان) و گزارش اداره کل اطلاعات استان و همچنین مدیریت سایت ادبی “اوچلوک” توسط ایلقار موذن زاده به دلیل ترویج ادبیات ترکی اقدام به صدور رای علیه ایشان نموده است. این حکم امروز ۲ مرداد ۹۲ به صورت حضوری به این فعالین ابلاغ و ظرف مدت ۲۰ روزقابل تجدید نظر خواهی می باشد.

 

ایلقار موذن زاده فعال فرهنگی اهل مشگین شهر هم اکنون در بند سه گانه زندان تبریز نگهداری می شود.

 

مسئولین زندان با درخواست وی مبنی بر انتقال به بند کاردرمانی که سایر زندانیان سیاسی در آن قرار دارند ممانعت به عمل می آورند.

 

بند سه گانه زندان تبریز یا همان بند تحت قرار جرایم عمومی یکی از پر جمعیت ترین بندهای زندان تبریز می باشد که به دلیل تراکم بیش از حد زندانیان در این بند از لحاظ بهداشتی در وضعیت اسفباری قرار دارد و اکثر زندانیان به دلیل کمبود تخت مجبورند در کف سالن واتاق های بند استراحت نمایند.

 

ایلقار موذن زاده فعال فرهنگی – مدنی آذربایجانی روز ۱۸ اردیبهشت ۹۲ توسط مامورین امنیتی در مشگین شهر؛ و آشیق عیسی قاراخانلی نویسنده و فعال فرهنگی آذربایجان، امیر هادیان دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز و اوختای(محمد) رشیدی فعال فرهنگی ساکن تبریز به همراه دو شهروند جمهوری آذربایجان به نام های خالیده خالد(شهریار شناس و عضو آکادمی علوم ملی آذربایجان) و شامخال حسین اف ۱۰ اردیبهشت ۹۲ در منزل پدری اوختای رشیدی در تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند.

 

دوشنبه ۱۶اردیبهشت۹۲ آشیق عیسی زینی قاراخانلی و امیر هادیان ۲ به قید وثیقه ملکی آزاد شدند . آقای فرهادی رئیس داروخانه هلال احمر تبریز نیز یک روز پس از بازداشت از اداره اطلاعات تبریز آزاد شده بود .

 

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۹۲ محمد (اوختای) رشیدی پس از ۴۳ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی تبریز منتقل شد؛ وی سه شنبه ۴ تیر ۹۲ پس از ۵۶ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندانی مرکزی تبریز آزاد گردید .

 

روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۲ خالیده خالید فعال فرهنگی آذربایجانی و راننده وی شامخال حسین اوف آزاد شدند.

 

پیشتر ایلقار موذن زاده در ۱۰ خرداد ۸۸ و به دنبال اعتراض فعالین آذربایجانی به اهانت محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران به آذربایجانیان به همراه چند تن از فعالین آذربایجانی مشگین شهر توسط ماموران امنیتی بازداشت و در حدود ۲ ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل بازجویی شده بود.

 

دادگاه انقلاب مشگین شهر وی را به اتهام فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ها و سازمان های مخالف نظام به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم نموده است.

زندانیان