نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۲ گزارش‌گر سازمان ملل خواهان توقف فوری اجرای احکام اعدام ۳ زندانی سیاسی کُرد شدند

7-سپتامبر-2018

گروه خبری: اعدام - زندانیان -

سایت نفس در قفس: گزارشگران ویژه‌ی سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا اعدام قریب‌الوقوع زندانیان کُرد زانیار و لقمان مرادی را به دلیل نگرانی‌های جدی در مورد محاکمه‌ی غیرعادلانه و شکنجه‌ی آنان در دوران بازداشت متوقف کنند. آن‌ها هم‌چنین مجددا به توقف اعدام رامین حسین‌پناهی فراخوان دادند.

به گزارش لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و اگنس کالامارد، گزارش‌گر ویژه‌ی اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه در یک بیانیه‌ی مشترک در این مورد گفتند: «ما از دولت ایران می‌خواهیم تا فورا اعدام آن‌ها را متوقف کرده و احکام اعدام را در مطابقت با قوانین بین‌المللی بازبینی کنند.»

آن‌ها گفتند: «ما نگران اطلاعاتی هستیم که در مورد شکنجه‌ی زانیار و لقمان مرادی پیش از جلسه‌ی دادگاهشان و نیز عدم دسترسی‌شان به وکیل دریافت کرده‌ایم.»

گزارش‌گران سازمان ملل در بیانیه‌ی خود افزودند: «احکام اعدام این زندانیان پس از روندی قضایی صادر شده که به نظر می‌رسد از کم‌ترین تضمین‌ها برای یک دادرسی عادلانه بر مبنای قوانین حقوق بشر بین‌المللی برخوردار نبوده است.»

آن‌ها هم‌چنین نگرانی خود را از وضعیت زانیار مرادی که مطابق گزارش‌ها از بیماری جسمی جدی که در اثر شکنجه و بدرفتاری در دوران بازداشت دچارش شده، رنج می‌برد.

این دو مقام سازمان ملل هم‌چنین از گزارش‌هایی که حاکی از احتمال اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی است ابراز نگرانی کردند. آن‌ها بر فراخوان پیشین خود مبنی بر توقف فوری اجرای این حکم تاکید کرده و تصریح کردند که این زندانی سیاسی کُرد نیز تحت شکنجه قرار گرفته و از دادرسی عادلانه محروم بوده است.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، پیش از ظهر امروز هم‌زمان با دریافت گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اجرای احکام اعدام این زندانیان سیاسی ضمن تماس‌هایی با نهادهای بین‌المللی از جمله گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران خواستار موضع‌گیری و تلاش آنان برای جلوگیری از اجرای این احکام شده بود.

زندانیان