نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تهدید انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین و تشکیل پرونده جدید برای پیام شکیبا، محمد امیرخیزی و مجید اسدی

22-جولای-2020

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس، ۱مرداد ۱۳۹۹: پیام شکیبا، محمد امیرخیزی و مجید اسدی سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی‌ شهر کرج، در حالی که مشمول آزادی زودرس طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه می شوند با پرونده جدید به اتهام «تبلیغ علیه نظام» رو به رو شده‌اند.  

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، سه زندانی سیاسی در زندان‌رجایی شهر کرج، پیام شکیبا، محمد امیرخیزی و مجید اسدی روز ۳۰ تیر ۱۳۹۹ همزمان با انتقال به دادسرای زندان اوین در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین از بابت اتهام « تبلیغ علیه نظام»، تفهیم اتهام شده و توسط بازجویان وزارت اطلاعات به انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین تهدید شدند.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر«نفس در قفس» گفت : « در حالی که زندانیان سیاسی پیام شکیبا، محمد امیرخیزی و مجید اسدی مشمول ابلاغیه جدید قوه قضاییه برای آزادی زود هنگام می‌شوند، وزارت اطلاعات با پرونده سازی جدید سعی در کارشنکنی و جلوگیری از آزادی این سه زندانی سیاسی که نزدیک به ۵ سال در زندان به سر می‌برند، بشود.»

این منبع مطلع افزود:« روز دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹، این سه زندانی به دادسرای زندان اوین منتقل شدند و در حالی که انتظار ابلاغ حکم آزادی خود بودند، با تفهیم اتهام جدید از سوی بازجویان وزارت اطلاعات که در دادسرا حضور داشتند مواجه می‌شوند.

بازپرس شعیه ۶ دادسرای اوین بازپرس جعفری به هر سه این زندانیان اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم می‌کند. این سه زندانی سیاسی این اتهام را رد می‌کنند اما قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی برای هرکدام صادر می‌شود. ماموران وزارت اطلاعات درصدد انتقال این سه زندانی به بند ۳۰۹ زندان اوین بودند که با مقاومت پاسیار زندان، این سه زندانی به زندان بازگردانده می‌شوند. ماموران وزارت اطلاعات هر سه زندانی را به انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین تهدید کرده‌اند»

این تفهیم اتهام جدید در حالی برای این سه زندانی صادر شده است که در تاریخ ۱۸ تیرماه جاری، نامه تبرئه مجید اسدی از اتهام انتسابی در زندان به وی ابلاغ شده بود. ماموران وزارت اطلاعات زمان تشکیل پرونده جدید را ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ اعلام کرده اند.

خاطر نشان می‌شویم پیام شکیبا در ۴ اسفند۱۳۹۵ در منزل پدری خود با ضرب وشتم بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.بعد از دوران بازجویی در دادگاه به ۱۱ سال زندان محکوم شد که این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

 

محمد امیرخیزی با توجه به سن بالاو بیماری‌های متعددی که دارد باید تاکنون از زندان آزاد می‌شد. وی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شدو در دادگاه به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. این حکم در تیرماه ۹۷ در مرحله تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا است. و طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه مشمول آزادی می‌شود

مجید اسدی در تاریخ ۳۰بهمن ۱۳۹۵ بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بعد از دوران بازجویی و انفرادی در دادگاه به به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی” در ارتباط با وی قابل اجرا است.

 

 

زندانیان