نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواهان لغو فوری حکم اعدام احسان شاه‌قاسمی شد

21-ژوئن-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل می‌گوید مقامات ایران باید فورا حکم اعدام احسان شاه‌قاسمی، ۲۴ ساله را که در معرض اجرای حکم قرار دارد، لغو کنند.

بنا به این بیانیه، وی در سال ۲۰۱۱ ضربه‌ای با چاقو به گردن علی خلیلی وارد کرد که ادعا می‌شود پس از ۳ سال به مرگ علی خلیلی منجر شده است.

حصیبه حاج‌صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در همین رابطه گفت: «احسان شاه‌قاسمی در مواجهه با چوبه‌ی دار در کابوسی دردناک گرفتار شده است. زندگی او هم‌اکنون در دستان رییس قوه‌ی قضائیه است که باید تصمیم در رابطه با مرگ مردی جوان پس از یک روند قضایی بسیار ناقص تصمیم‌گیری کند.»

وی ادامه داد: «مجازات مرگ همواره غیرانسانی و وحشیانه است اما پرونده‌ی احسان شاه‌قاسمی چنان پر از تردید است که احتمال اعدام وی بسیار وحشتناک‌تر می‌نماید.»

احسان شاه‌قاسمی ابتدا در جولای سال ۲۰۱۱ و پس از یک نزاع خیابانی با علی خلیلی بازداشت شد. این دو پس از آن درگیر شدند که علی خلیلی اتوموبیل احسان شاه‌قاسمی و دوستان‌اش را به دلیل صدای بلند موسیقی «غیرمجاز» متوقف کرده بود.

احسان شاه‌قاسمی پس از آن به مدت ۲ هفته در یک مرکز پلیس امنیت نگه‌داری شد که به گفته‌ی خودش تحت بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته است. وی سپس به بازداشت‌گاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شده و مدت ۳ ماه را با دست‌بند و پابند در سلول‌های انفرادی محبوس بود.

یک دادگاه جنایی در تهران وی را در سال ۲۰۱۲ به ۳ سال حبس و پرداخت ۳۵ میلیون تومان دیه و هم‌چنین ۷۰ ضربه شلاق به اتهام شرب خمر محکوم کرد. او پس از مدتی با رضایت علی خلیل و پدرش از زندان آزاد و پرونده نیز بسته شد.

احسان شاه‌قاسمی مجددا پس از فوت علی خلیلی که گفته می‌شد در اثر ضربه‌ی چاقوی ۳ سال پیش بوده بازداشت شد. وی در اکتبر سال ۲۰۱۴ به قصاص نفس محکوم شد.

 

حصیبه حاج‌صحروای در این مورد افزود: «اگر رئیس قوه‌ی قضائیه‌ی ایران نتواند اطمینان حاصل کند که این حکم لغو خواهد شد، این امر می تواند یک اشتباه جبران ناپذیر که منجر به حلق آویز شدن یک مرد جوان در مورد پرونده‌ای شود که در آن بسیاری اروایات دیگر وجود دارد و هیچ مدرکی قانع کننده و روشنی نیست. آیت الله صادق لاریجانی، باید اطمینان حاصل کند که یک محاکمه مجدد در انطباق دقیق با استانداردهای بین المللی محاکمه عادلانه و بدون توسل به مجازات اعدام برگزار می‌شود.»

احسان شاه‌قاسمی هم‌زمان با بررسی طرح موسوم به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس شورای اسلامی دستگیر شد. این قانون به افراد این اجازه را می‌دهد که در مقابل رفتارهایی که «غیراسلامی» تشخیص می‌دهند برخورد کنند. از آن زمان مقامات به طور عمومی علی خلیلی را «شهید»ی خوانده‌اند که در حال تبلیغ مبانی اسلامی کشته شده است.

خانم حاج‌صحراوی در این مورد نیز اظهار داشت: «نگرانی شدیدی وجود دارد که مقامات ایران یک تراژدی شخصی را به نفع یک هدف سیاسی گروگان بگیرند.»

 

زندانیان