نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابوالفضل چزانی، زندانی نوجوان در قم اعدام شد

27-ژوئن-2018

گروه خبری: اعدام - کودکان -

سایت نفس در قفس: حکم اعدام ابوالفضل چزانی که در ۱۴ سالگی مرتکب جرم انتسابی شده بود صبح امروز در زندان مرکزی قم به اجرا گذاشته شد.

به گزارش «نفس در قفس»، آقای چزانی که در زمان اجرای حکم ۱۹ ساله بود، شب گذشته به سلول‌های انفرادی زندان مرکزی قم منتقل شده بود و امروز ۶ تیر ماه ۱۳۹۷ به دار آویخته شده است.

عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواسته بود اجرای حکم اعدام ابوالفضل چزانی را که در نوجوانی دستگیر و محکوم شده بود، متوقف کنند.

ابوالفضل چزانی شراهی، متولد ۲۶ دی ۷۷ است. بنابراین سن او در زمان وقوع جرم در روز پنجم دی ۹۲،‌ مطابق با تقویم شمسی، ۱۴ سال و ۱۱ ماه و مطابق با تقویم قمری ۱۵ سال و پنج ماه بوده است.

با این حال دادگاه کیفری استان قم با ارجاع به ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی اعلام کرده‌ است که ابوالفضل چزانی شراهی از حیث تاریخ قمری «بالغ» بوده و سزاوار مجازات مرگ است. ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی سن مسئولیت کیفری برای دختران و پسران را به ترتیب نه سال و پانزده سال تمام قمری تعیین کرده است.

دادگاه همچنین به نظریه پزشکی قانونی استناده کرده که گفته او از «رشد عقلی» برخوردار بوده است. حکم دادگاه کیفری استان قم از سوی دیوان عالی کشور در آذر ۹۳ تایید شد.

دادگاه کیفری قم او را به قتل یک نفر با ضربات چاقو در جریان یک نزاع متهم کرده و حکم اعدامش را در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ صادر کرده بود.

ابوالفضل چزانی تاکنون دست کم ۴ بار دیگر برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده، اما هر بار به دلیلی نامعلوم به بند بازگردانده شده بود.

 

زندانیان