نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام ۲ زندانی همزمان با صدور حکم ۱۹۸ ضربه شلاق برای دو متهم دیگر

9-آوریل-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دو زندانی که در یک پرونده از بابت اتهام قتل در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شده بودند، با رضایت اولیای دم از مرگ رهایی یافتند. دو متهم دیگر در این پرونده نیز به اتهام داشتن “رابطه خارج از ازدواج” جمعا به ۴۰ سال حبس و ۱۹۸ شلاق محکوم شدند.

به گزارش روزنامه ایران، دو زندانی که متهم هستند برای قتل رئیس یکی از بانک‌های تهران از سوی همسر وی اجیر شده بودند، صبح روز گذشته در حالی پای میز محاکمه ایستادند که با جلب رضایت خانواده مقتول از مجازات اعدام رهایی یابند.

بر اساس این گزارش رسیدگی به این پرونده از ۱۴ مهر سال ۸۹ به دنبال ناپدید شدن مرد جوانی به‌نام مهران که رئیس یکی از بانک‌های پایتخت بود شروع شد.

همسر مهران طی بازجویی به کارآگاهان جنایی گفت: “مهران به دنبال تماس تلفنی فردی ناشناس به بانک رفت تا خرابی یکی از دستگاه‌های عابر بانک را رفع کند اما دیگر خبری از او نشد”. به‌دنبال اظهارات زن جوان در نخستین تحقیقات، کارآگاهان دریافتند که مهران بعد از خروج از خانه به سمت بانک نرفته است. این در حالی بود که مأموران در کنترل تماس‌های تلفنی همسر مهران دریافتند وی با مرد جوانی به‌نام سعید در ارتباط است. به همین دلیل بار دیگر شیدا (همسر مهران) تحت بازجویی پلیس قرار گرفت تا اینکه وی لب به اعتراف گشود.

در ادامه این گزارش آمده است: شیدا در مراحل بازجویی به کارآگاهان گفت: “مدتی بود به دور از چشم شوهرم با سعید رابطه داشتم. ما به هم علاقه‌مند بودیم و تصمیم گرفتیم ازدواج کنیم اما چون من شوهر داشتم و او نیز حاضر به طلاق دادن من نبود به ناچار باید او را از سر راه بر می‌داشتیم به همین خاطر نقشه قتل مهران را کشیدیم”.

شیدا اعتراف کرد که با کمک سعید دو نفر به‌نام‌های فرید و احمد را اجیر کردند تا شوهرش را بکشند. وی گفت: “شب حادثه فرید به مهران تلفن کرد و از خرابی دستگاه عابر بانک اطلاع داد و با این نقشه مهران را از خانه بیرون کشید و با همدستی احمد او را سوار خودروی خود کرده و به بیابان‌های شرق تهران بردند و پس از قتل او را در همان محل دفن کردند”.

به دنبال اظهارات زن جوان، سعید، فرید و احمد بازداشت شدند.

بنا بر این گزارش با وجود اقرارهای متهمان در بازجویی، سعید منکر اتهامش شد و گفت: “من با شیدا دوست بودم اما وقتی متوجه شدم او شوهر دارد ارتباطم را با او قطع کردم و حتی به تلفن‌هایش هم پاسخ نمی‌دادم”.

با این حال هر چهار متهم در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و فرید و احمد به اتهام قتل به اعدام محکوم شدند اما آنها قبل از اجرای حکم توانستند از اولیای دم رضایت گرفته و از چوبه دار نجات پیدا کنند.

سعید به اتهام معاونت در قتل رئیس بانک به ۱۵ سال حبس و همچنین به اتهام داشتن “رابطه خارج از ازدواج” به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد. شیدا نیز به ۲۵ سال حبس و به اتهام داشتن “رابطه خارج از ازدواج” به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد.

اما صبح دیروز فرید و احمد در شعبه چهارم دادگاه کیفری پای میز محاکمه ایستادند تا از جنبه عمومی جرم محاکمه شوند.

زندانیان